سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چکاد
 
قالب وبلاگ

پتانسیل ها و ضرورت های ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان کردستان

شهرستان های کردستان برای تبدیل شدن به مناطق آزاد دارای پتانسیل های خوبی در زمینه های مختلف از جمله موقعیت استراتژیک جغرافیایی و جنگل ها،نیروی انسانی، منابع آبی و مراتع و ذخایر معدنی هستند. یکی دیگر از این پتانسیل ها توسعه مناطق مرزی است که می تواند سرمایه گذاری خوبی را به خود جذب کند.

توسعه مناطق مرزی می تواند ایجاد اشتغال پایدار، پیشرفت های اقتصادی وافزایش صادرات را به دنبال داشته باشد. بررسی پتانسیل ها و ظرفیت های اقتصادی کردستان می تواند توجیه خوبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری داشته باشد.


ایجاد منطقه آزاد تجاری می تواند ابزاری برای توسعه اقتصادی در کردستان باشد و جذب سرمایه ، انتقال فناوری، آموزش نیروی انسانی، اتصال به بازار جهانی و در نهایت توسعه اقتصادی به دنبال داشته باشد. در سال های 1960 میلادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه سعی کرده اند که خود را از توسعه نیافتگی با ایجاد مناطق تجاری رها کنند. در ایران نیز به دنبال سقوط شدید قیمت نفت که کاهش درآمد ارزی را به دنبال داشته است، مقامات کشوری تصمیم به افزایش صادرات غیر نفتی را در دستور کار خود قرار دادند.با این وجود هنوز صدور کالاهای غیر نفتی سهم اندکی از صادرات را به خود اختصاص داده است.

برای رفع تنگناهای موجود برای افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی سمینارها و جلسات مختلفی برگزار شده که در این جلسات روش های زیادی برای رفع این تنگناهامورد بررسی قرار گرفته است که منطقه آزاد تجاری یکی از راه های برون رفت از این تنگنا برای افزایش میزان کالاهای غیر نفتی است.

استان کردستان با داشتن پتاسیل ها و ظرفیت های مناسب برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری از موقعیت خاصی برخوردار است.ایجاد اشتغال و کار آفرینی یکی از اهداف ایجاد منطقه آزد تجاری است باید مناطق آزاد تجاری علاوه بر اینکه توسعه اقتصادی را در منطقه به دنبال داشته باشند زمینه را برای ایجاد اشتغال پایدار نیز هموار کنند.

جذب سرمایه یکی دیگر از اهداف ایجاد منطقه آزاد تجاری است که با ایجاد این مناطق در سطح استان کردستان می توان شاهد سرمایه گذاری بخش های خصوصی بود و از مهم ترین اهداف تشکیل منطقه آزاد تجاری است. سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند افزایش اشتغال و صادرات را در پی داشته باشد.

مرز مشترک کردستان با کشور عراق، تولید محصولات مختلف کشاورزی ، صنایع دستی، ظرفیت های مختلف گردشگری و صنعت و معدن این استان از جمله مزیت های استان است که می تواند زمینه را برای ایجاد منطقه ازاد تجاری فراهم کند.

با تکیه بر هم مرز بودن استان کردستان با کشور عراق و وجود سه بازارچه ی مرزی در شهرستان های سقز، مریوان و بانه می توان شبکه کارآمدی از مبادلات مرزی را بر مبنای مصلحت های ملی و منطقه ای سامان داد.

ایجاد منطقه آزاد می تواند تاثیرات مثبتی بر اقتصاد منطقه و کشور داشته باشد که از آن جمله می توان به گسترش سمیاه گذاری داخلی و خارجی ، انتقال تکنولوژی جدید، افزایش درآمدهای ارزی و ایجاد اشتغال مولد و فعال و کاهش قاچاق  اشاره کرد. توسعه اقتصادی کردستان و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای نیروهای انسانی استان بستر را برای توسعه پایدار و اشتغالزایی مولد را فراهم نماید.


[ یکشنبه 94/3/31 ] [ 11:0 عصر ] [ افسانه سیفی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید.وبلاگ من یک وبلاگ اقتصاد خبری است که به علت زیاد بودن مطالب تعدادی از آنها را در آرشیو قرار داده ام، خواهشمندم که آنها را نیز مطالعه کنید و امیدوارم مطالبش استفاده مفیدی را برای شما داشته باشد. نام وبلاگ من چکاد است که چکاد به معنی قله است. من به دلیل علاقه ای که به خبرهای اقتصادی دارم سعی کردم در این وبلاگ بیشتر خبرها و مطالب در زمینه های اقتصادی را کار کنم. تا از این طریق بتوانم هم دوستانم را و هم افرادی که به وبلاگ من سر می زنند را با اخبار اقتصادی که در سطح استان اتفاق می افتد را آگاه کنم البته خبرها و مطالب من بیشتر مربوط به داخل استان کردستان می باشد که سعی کردم بیشتر خبرهایی رو که به روز است را کار کنم . خودم نسبت به گرفتن مصاحبه ها و خبرها در وبلاگم تلاش کردم و همه آنها را با گرفتن مصاحبه ها مسئولان استان کردستان سندیت بخشیدم. امیدواریم بتوانم با ایجاد این وبلاگ به اطلاع رسانی درست و به موقع در زمینه اخبار و مطالب اقتصادی اقدام کنم. لطفا اگر در زمینه وبلاگم مشکلی داشتم خوشحال می شوم که نظر استاد گرامی و هم دانشجویان محترم را بشنوم.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 27254