سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چکاد
 
قالب وبلاگ

در گفتگو بامدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی کردستان عنوان شد:

بیمه محصولات کشاورزی کلیدی‌ترین ساز و کارحمایتی در کاهش ناپایداری‌هاست

بیمه محصولات کشاورزی یکی از کلیدی ترین ساز و کارهای حمایتی در کاهش ناپایداری های ناشی از وقوع پدیده ها و حوادث غیرمترقبه شناخته شده و در این راستا ارتقا سطح خدمات بیمه ای و جلب رضایت کشاورزان یکی از اساسی ترین اقدامات برای رسیدن به اهداف تشکیل صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ما، تداوم روند رو به افزایش تولیدات کشاورزی در کشور نیازمند حفظ سرمایه گذاری های انجام شده در این بخش است، که باید بتوان در راستای حفظ این تولیدات در کشور و کمک کردن به اقتصاد کشور گام های اساسی را برداشت. در راستای حمایت از بخش کشاورزی و تولیدکنندگان این بخش که در اثر حوادث غیر قابل پیش بینی تولیداتشان دچار آسیب می شود شورای انقلاب اسلامی در هشتم بهمن ماه سال 57 تشکیل صندوق کمک به خسارت دیدگان کشاورزی را تصویب کرد.


به منظور حمایت از کشاورزان در جبران زیان های ناشی از خطرات تهدید کننده و سوانح طبیعی وبرای رسیدن به هدف ها و سیاست های رسیدن به خودکفایی در تولیدات کشاورزی در سال 1363 صندویق بیمه کشاورزی با یک میلیارد ریالاستقلال مالی در بانک کشاورزی تاسیس شد.

حمایت از انواع تولیدات کشاورزی از جمله زراعی و باغی، طرح های مرتع داری و آبخیزداری، دام، طیور، آبزی پروری، زنبوری داری در مقابله با خسارت های ناشی از سرما، یخبندان، زلزله، سیل، خشکسالی و تگرگ، آتش سوزی، صاعقهف آفات و امراض واگیر حیوانی از جمله اهداف تشکیل صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

بیمه محصولات کشاورزی یکی از کلیدی ترین ساز و کارهای حمایتی در کاهش ناپایداری های ناشی از وقوع پدیده ها و حوادث غیرمترقبه شناخته شده و در این راستا ارتقا سطح خدمات بیمه ای و جلب رضایت کشاورزان یکی از اساسی ترین اقدامات برای رسیدن به اهداف تشکیل این صندوق است.

ایجاد امنیت تولید و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، بالا بردن توان محاسباتی برای کشاورزان برای جلوگیری از هر گونه نوسانات درآمدی، نظارت مستمر کارشناسان بیمه بر نحوه تولید و تشویق کشاورزان دامداران به استفاده از شیوه های صحیح مدیریتی، کنترل آفات و بیماری ها به ویژه در بخش دام، طیور و آبزیان و حذف محصولات غیر اقتصادی از چرخه تولید و جایگزینی آن با محصولات اقتصادی از جمله موارد اهمیت تشکیل صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.

به منظور آشنایی بیشتر با خدمات و فعالیت های صندوق بیمه محصولات کشاورزی در کردستان با مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی کردستان مصاحبه ای داشتیم که در ادامه می آید.

 صندوق بیمه محصولات کشاورزی با چه هدفی در بانک کشاورزی تشکیل شده است؟

غلامرضا شریفی نسب:صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال 1363 با هدف حمایت از بخش کشاورزی تشکیل شده است . با توجه به اینکه کشور ایران از نظر شرایط اقلیمی در شرایطی است که سوانح طبیعی حادث می شود این صندوق تاسیس شد و کم کم محصولات کشاورزی که قبلا تحت حمایت ستاد بحران بودند تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.

یکی از شرایط جبران خسارت های ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه در زمینه محصولات کشاورزی بیمه کردن این محصولات است.

شرایط تحت پوشش قرار گرفتن محصولات کشاورزی در صندوق بیمه محصولات کشاورزی چیست؟

بیمه زمین های کشاورزی سالانه است و باید نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی حق بیمه از کشاورزان دریافت شود. در صورتی که کشاورزی دچار خسارت در محوصلات خود شود اگر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام نکرده باشد این صندوق هیچ گونه تعهدی را نسبت به پرداخت جبران به کشاورز ندارد.

خسارت های وارد شده به کشاورزان ممکن است در دو حالت عمومی و خصوصی انجام گرفته باشد. که خسارت های عمومی شامل از بین نرفتن محصولات کشاورزی بر اثر سیل، زلزله، خشکسالی، سرما و بخبندان، باریدن تگرگ صورت گرفته باشد  که برخی اوقات در اثر خشکسالی ممکن است منطقه وسیعی از زمین های کشاورزی دچار خسارت و زیان شوند.

کشاورزان می توانند با بیمه کردن محصولات کشاورزی خسارت حادث شد را ظرف مدت یک هفته ارائه دهد تا این خسارت توسط کارشناسان و ارزیابان صندوق بیمه محصولات کشاورزی تایید و نسبت به پرداخت آن خسارت ها اقدام شود.

پس از تاییدیه نهایی در مورد خسارت های عمومی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در تهران نسبت به پرداخت غرامت ها اقدام می کند و خسارت های خصوصی که ممکن است بر اثر یک بیماری و یا آفات حادث شود صندوق بیمه محصولات کشاورزی در کردستان اقدام می کند.

در حال حاضر چند شرکت در استان کردستان در زمینه بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان خدمات رسانی می کنند؟

در حال حاضر 10 شرکت خصوصی با 400 نفر عضو در سطح استان مشغول به انجام فعالیت بیمه محصولات کشاورزی هستند .

این شرکت ها با جذب افراد کارآمد و متخصص در بخش های مختلف کشاورزی پس از مصاحبه و گزینش این افراد در زمینه کارهای بیمه محصولات کشاورزی به کار گرفته می شوند.

در حال حاضر 55 نفر از کارگذاران و کارشناسان بیمه ای در ادارات و ارگان های مختلف استان جذب و استخدام شده اند که برای جذب این تعداد کارشناس جدید در صندوق بیمه محصولات کشاورزی ضمن اطلاع رسانی در رسانه ها پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش اقدام می شود.

میزان حق بیمه گرفته شده از کشاورزان چقدر است و آیا سال به سال این میزان تغییر پیدا می کند؟

میزان حق بیمه گرفته شده از کشاورزان متناسب با انتخاب خود کشاورزان و نوع محصول کشاورزی فرق می کند عدم تغییر تعرفه بیمه کشاورزی در نتیجه یک حالت بی میلی را در بین کشاورزان به وجود آورده است.

با توجه به این امر هیات مدیره صندوق بیمه تصمیم به تجدید نظر در مورد تعرفه حق بیمه در سال زراعی 94-93 گرفته اند و این تغییر تعرفه ها در حالی است که که حداکثر تعهد بیمه گر حدودا تا 200 درصد افزایش و رشد داشته و در عوض حق بیمه سهم کشاورز 25 درصد افزایش یافته است.

چند نوع محصول کشاورزی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد؟

در استان کردستان 34 محصول کشاورزی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند که از این تعداد 11 مورد در بخش زراعت، 12 مورد در بخش باغات، 11 مورد در بخش دام، طیور و آبزیان است.

کشاورزان می توانند با پرداخت حق بیمه مختلف از غرامت های مختلف برخوردار شود . که متاسفانه در پنج شش سال گذشته کردستان در معرض حوادث ناشی از سیل، خشکسالی قرار گرفته است.

در سال زراعی جاری چه میزان غرامت به خسارت دیدگان کردستانی پرداخت شده است؟ بیشترین میزان غرامت پرداخت شده مربوط به چه محصولی است؟

در سال زراعی93-94حق بیمه گرفته شده از کشاورزان کردستانی 98 میلیارد ریال بوده که این میزان حق بیمه گرفته شده در حالی است که غرامت پرداخت شده به کشاورزان در سال زراعی گذشته 366 میلیارد ریال بوده و این میزان غرامت پرداخت شده به کشاورزان 3.8 برابر حق بیمه دریافت شده از کشاورزان کردستانی است.

در سال زراعی گذشته 101 هزار فقره بیمه نامه صادر شده است و در همین مدت نیز به 98 هزار کشاورز کردستانی غرامت پرداخت شده است.

 بیشترین خسارت های پرداخت شده در سال زراعی 93-94 مروبط به بخش زراعت با پرداخت 175 میلیارد ریال بوده است. همچنین در این مدت 130 میلیارد ریال در بخش باغات، 72.5 میلیارد ریال در بخش دام، طیور و آبزیان به کشاورزان کردستانی غرامت پرداخت شده است.

 

مهم ترین محصول کشاورزی در کردستان چی بوده و چه میزان از این محصول تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است؟

گندم و جو جز مهم ترین و محصولات استراتژیک در کردستان به شمار می آیند که از 518 هزار هکتار از گندم دیم در کردستان  در سال زراعی جاری و تا 9 آذر ماه جاری 23 هزار و 801 نفر بیمه گذار در قالب 25 هزار و 167 فقره قرار داد اقدام به بیمه کردن  263 هزار و 185 هکتار از اراضی گندم دیم کرده است و این در حالی است که کل گندم دیم بیمه شده در کشور 635 هزار و 404 هکتار می باشد و سهم استان 42 درصد بوده و رتبه اول را در کشور کردستان به خود اختصاص داده است.

در سال زراعی93-94چه نوع محصولاتی دیگر تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است؟

در سال زراعی 93-94 در در بخش دام و طیور 86 هزار و 153 راس دام سبک، 5 هزار و 278 راس دام سنگین و 29 میلیون و 550 هزار قطعه جوجه یک روزه در استان کردستان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته اند.

همچنین در این مدت سه واحد تولید مرغ مادر با ظرفیت 6 میلیون و 131 هزار قطعه در استان در این مدت تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفتند.


[ یکشنبه 94/3/31 ] [ 8:23 عصر ] [ افسانه سیفی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید.وبلاگ من یک وبلاگ اقتصاد خبری است که به علت زیاد بودن مطالب تعدادی از آنها را در آرشیو قرار داده ام، خواهشمندم که آنها را نیز مطالعه کنید و امیدوارم مطالبش استفاده مفیدی را برای شما داشته باشد. نام وبلاگ من چکاد است که چکاد به معنی قله است. من به دلیل علاقه ای که به خبرهای اقتصادی دارم سعی کردم در این وبلاگ بیشتر خبرها و مطالب در زمینه های اقتصادی را کار کنم. تا از این طریق بتوانم هم دوستانم را و هم افرادی که به وبلاگ من سر می زنند را با اخبار اقتصادی که در سطح استان اتفاق می افتد را آگاه کنم البته خبرها و مطالب من بیشتر مربوط به داخل استان کردستان می باشد که سعی کردم بیشتر خبرهایی رو که به روز است را کار کنم . خودم نسبت به گرفتن مصاحبه ها و خبرها در وبلاگم تلاش کردم و همه آنها را با گرفتن مصاحبه ها مسئولان استان کردستان سندیت بخشیدم. امیدواریم بتوانم با ایجاد این وبلاگ به اطلاع رسانی درست و به موقع در زمینه اخبار و مطالب اقتصادی اقدام کنم. لطفا اگر در زمینه وبلاگم مشکلی داشتم خوشحال می شوم که نظر استاد گرامی و هم دانشجویان محترم را بشنوم.
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 27276